Denne øvelse kan bruges til at øge elevernes forståelse af begreberne kvarter i og kvarter over. Til øvelsen her bruges en interaktiv tavle, men det kan også laves uden. I første omgang er det tænk til det analoge ur, men det kan sagtens udvides til også at omhandle det digitale ur.
[one_half_alpha]
Fremgangsmåde:
- Vis det analoge ur på den interaktive tavle.
 - Skift baggrund på klokken i nederste venstre hjørne. Vælg f.eks. den baggrund, hvor kvarter i / kvarter over er skrevet på.
 - Snak om begrebet kvarter over.
 - Lav en tilfældig tid vha. time-knappen.
 - Vis vha. uret, hvordan minutviseren trækkes (over) hen til f.eks. 15 minutter over.
 - Gentag punkt 3 og 4 nogle gange med nye tidspunkter og nye “tider over”.
 - Snak om begrebet kvarter i.
 - Lav en tilfældig tid vha. time-knappen.
 - Vis vha. uret, hvordan minutviseren trækkes (i) tilbage til f.eks. 15 minutter i.
 - Gentag punkt 7 og 8 nogle gange med nye tidspunkter og nye “tider i”.
 - Skift baggrund på klokken i nederste venstre hjørne. Skift tilbage til den første baggrund, hvor der ikke står kvarter i / kvarter over.
 - Lav igen nogle forskellige tidspunkter vha. time-knappen.
 - Eleverne skal på skift komme op og sætte tiden til f.eks. kvarter over eller kvarter i. Læreren bestemmer om det er kvarter i eller kvarter over.
 - Eleverne kan, mens de venter på at komme op, gå i gang med at lave opgaver online med kvarter over og kvarter i via [tip title=”Brug dette værktøj til at sætte klokken.” url=”http://www.lærklokken.dk/vaerktojer/analogt-ur/”]det analoge ur[/tip].
 
[/one_half_alpha] [one_half_omega]
Materialer:
- Interaktiv tavle
 - Evt. computere.
 - [tip title=”Brug dette værktøj til at sætte klokken.” url=”http://www.lærklokken.dk/vaerktojer/analogt-ur/”]Værktøj – Analogt ur[/tip]
 
Tip:
- Man kan også snakke om i og over generelt. F.eks. 5 minutter i og over osv.
 
[/one_half_omega]
