Aktiviteter

  • Hvem kan klare opgaven hurtigst?

    Denne konkurrence kan træne/øge elevernes hastighed/forståelse/motivation. Lad dem løse opgaver med klokken. Tip! Efter hver opgave står der, hvor langt tid, der er blevet brugt på opgaven.   Forklaring: Det gælder om at slå hinandens tid i gruppen og evt. også grupperne imellem. Eleverne sidder i smågrupper og får et område og en opgave. Den…

    Read More

  • Brætspil – Hvad er klokken?

    Dette brætspil går ud på at træne klokken. Det er her muligt at differentiere meget, da man kan give hver gruppe forskellige opgaver. Spillereglerne er også skrevet på spillepladen. Spillet er lige til at printe ud til undervisningen eller til et spil derhjemme. Før spillet. Find ud af om det er spil 1 eller spil…

    Read More

  • Brætspil med klokken

    Denne øvelse går ud på at spille opgavesiderne som et brætspil. Det skal spilles 2 og 2. Forklaring: Eleverne sidder 2 og 2. De får udleveret et ark med analoge eller digitale urskiver på. Det gælder om at komme fra f.eks. øverste venstre skive til nederste venstre skive. De skal bruge en terning til at rykke…

    Read More

  • Hastigheds-konkurrence

    Denne konkurrence kan træne/øge elevernes hastighed/forståelse i at løse opgaver med klokken. [pullquote_right]Tip! Brug enten en interaktiv tavle til en hel klasse eller en computer pr. 2 grupper, samt nogle opgaver til udprint her fra hjemmesiden. Sørg for at have nok opgaver. [/pullquote_right] Forklaring: Eleverne sidder i grupper og får udleveret nogle opgaver, som de…

    Read More

  • Klokken – Opvarmningslege

    Disse øvelser kan bruges til opvarmning inden en snak om klokken. Det kan være en rigtig god idé, hvis øvelserne laves, mens man f.eks. hopper, hopper på 1 ben, laver sprællemand m.m.   Vælg ud blandt følgende: [checklist] Timerne: Tæl højt fra 1 til 12. Tæl højt fra 12 til 1. Tæl højt fra 1 til 24.…

    Read More

  • Karla og klokken

    [one_half_alpha] Fremgangsmåde: Her er en historie, som kan blive læst op. Samtidig med at historien bliver læst op, så kan barnet følge med på et ur, som enten er skrevet ud eller ses online her på hjemmesiden. Man kan også kigge på oversigten (Se materialelisten) over døgnets timer. Barnet kan evt. sætte sit ur til den…

    Read More

  • Kvarter i og kvarter over

    Denne øvelse kan bruges til at øge elevernes forståelse af begreberne kvarter i og kvarter over. Til øvelsen her bruges en interaktiv tavle, men det kan også laves uden. I første omgang er det tænk til det analoge ur, men det kan sagtens udvides til også at omhandle det digitale ur. [one_half_alpha] Fremgangsmåde: Vis det analoge…

    Read More

  • Online opgaver

    Online interaktive opgaver omkring klokken/uret virker ofte motiverende, da barnet hurtigt kan finde ud af, om det har lavet en opgave rigtigt, idet opgaverne normalt retter sig selv. Ydermere, så får barnet svar med det samme. TIP: I slutningen af de interaktive opgaver omkring klokken kan man se, hvor langt tid man har taget om…

    Read More

  • Simon siger …

    Denne leg kender de fleste fra sprogundervisningen. Det gælder dog her om at sige højt, hvordan de skal sætte uret ([tip title=”Brug dette værktøj til at sætte klokken.” url=”http://www.lærklokken.dk/vaerktojer/analogt-ur/”]Værktøj – Analogt ur[/tip]). Når man siger , hvad de andre skal, så siger man “Simon siger …” foran. Hvis man ikke siger “Simon siger” foran, så…

    Read More

  • Gæt en tid

    Denne øvelse handler om at give børnene en forståelse/fornemmelse af, hvor langt tid nogle forskellige aktiviteter tager og derigennem give dem en forståelse/fornemmelse af sekunder, minutter, timer. De kan evt. være/gætte sammen i små-grupper. [one_half_alpha] Fremgangsmåde: Tidtagning Find aktiviteter, hvor der kan tages tid (Se forslag til højre). Læreren nævner en aktivitet. Lad eleverne gætte…

    Read More