Denne øvelse handler om at give børnene en forståelse/fornemmelse af, hvor langt tid nogle forskellige aktiviteter tager og derigennem give dem en forståelse/fornemmelse af sekunder, minutter, timer. De kan evt. være/gætte sammen i små-grupper.
Fremgangsmåde:
Tidtagning
- Find aktiviteter, hvor der kan tages tid (Se forslag til højre).
- Læreren nævner en aktivitet.
- Lad eleverne gætte på, hvor langt tid det tager at udføre denne aktivitet.
- Start stopur.
- Lad en elev/ flere elever udføre aktiviteten.
- Stop stopur.
Nedtælling
- Find aktiviteter, hvor der kan tages tid (Se forslag til højre)
- Læreren nævner en aktivitet.
- Læreren nævner et gæt på, hvor langt tid aktiviteten måske tager. (lærerens gæt)
- Lad eleverne gætte på, om aktiviteten tager mindre tid, samme tid eller længere tid end lærerens gæt.
- Start nedtælling.
- Lad en elev/ flere elever udføre aktiviteten.
- Når eleverne er færdige, så aflæses om tiden er gået. (hold godt øje med tiden)
- Hvis eleven havde ret mht. tiden, så får eleven 1 point.
- Synge en sang
- Spidse en blyant
- Tegne en tændstiksmand på papir
- Løbe rundt om skolen, legepladsen m.fl.
- Bruge rutsjebanen, gynge 10 gange på gyngen m.fl.
- Alle skal finde et antal blyanter frem, hæfter, bøger m.fl.
- Hoppe et bestemt antal gange, lave englehop, armbøjninger m.fl.
- Sjippe, hulahoppe m.fl.
- Bibliotekskundskab: Finde en bestemt bog eller forfatter, at sætte en bog på plads…
Forslag til aktiviteter:
- [tip title=”Brug dette værktøj til at tage tid.” url=”http://www.lærklokken.dk/vaerktojer/analogt-ur/”]Værktøj – Analogt ur[/tip]
- [tip title=”Brug dette værktøj til at tage tid.” url=”http://www.lærklokken.dk/vaerktojer/nedtaelling/”]Værktøj – Nedtælling[/tip] (Se nederst på denne side)
Materialer:
[swfobj src=”http://xn--lrklokken-g3a.dk/wp-content/uploads/2012/05/Timeren.swf” width=”640″ height=”440″ align=”left” allowfullscreen=”true”]