Kvarter i og kvarter over

Denne øvelse kan bruges til at øge elevernes forståelse af begreberne kvarter i og kvarter over. Til øvelsen her bruges en interaktiv tavle, men det kan også laves uden. I første omgang er det tænk til det analoge ur, men det kan sagtens udvides til også at omhandle det digitale ur.

Fremgangsmåde:

  1. Vis det analoge ur på den interaktive tavle.
  2. Skift baggrund på klokken i nederste venstre hjørne. Vælg f.eks. den baggrund, hvor kvarter i / kvarter over er skrevet på.
  3. Snak om begrebet kvarter over.
  4. Lav en tilfældig tid vha. time-knappen.
  5. Vis vha. uret, hvordan minutviseren trækkes (over) hen til f.eks. 15 minutter over.
  6. Gentag punkt 3 og 4 nogle gange med nye tidspunkter og nye “tider over”.
  7. Snak om begrebet kvarter i.
  8. Lav en tilfældig tid vha. time-knappen.
  9. Vis vha. uret, hvordan minutviseren trækkes (i) tilbage til f.eks. 15 minutter i.
  10. Gentag punkt 7 og 8 nogle gange med nye tidspunkter og nye “tider i”.
  11. Skift baggrund på klokken i nederste venstre hjørne. Skift tilbage til den første baggrund, hvor der ikke står kvarter i / kvarter over.
  12. Lav igen nogle forskellige tidspunkter vha. time-knappen.
  13. Eleverne skal på skift komme op og sætte tiden til f.eks. kvarter over eller kvarter i. Læreren bestemmer om det er kvarter i eller kvarter over.
  14. Eleverne kan, mens de venter på at komme op, gå i gang med at lave opgaver online med kvarter over og kvarter i via [tip title=”Brug dette værktøj til at sætte klokken.” url=”http://www.lærklokken.dk/vaerktojer/analogt-ur/”]det analoge ur[/tip].

Materialer:

  1. Interaktiv tavle
  2. Evt. computere.
  3. [tip title=”Brug dette værktøj til at sætte klokken.” url=”http://www.lærklokken.dk/vaerktojer/analogt-ur/”]Værktøj – Analogt ur[/tip]


Tip:

  1. Man kan også snakke om i og over generelt. F.eks. 5 minutter i og over osv.

 

Leave a Reply

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>